A slasher a horror egy ága, leginkább a "sorozatgyilkosos filmek" névvel lehet összefoglalni. Képviselői felejthetetlen filmek, úgy mint a Péntek 13., a Rémálom az Elm utcában vagy a Sikoly. De vajon mi vezetett e filmek sikeréhez? Mi kell egy jó slasher-höz?
(A cikkben a továbbiakban szögletes zárójelbe [] írok példákat meglévő filmekből).
Tovább!
1. A helyszín
A történet játszódjon lehetőleg egy jellegzetes helyen (egy város, utca, ház [Kristály tó, Elm utca]). Ez a film rejtélyességéhez ad hozzá, valamint a gyilkos történeti hátteréből könnyű kivenni azt a helyszínt, ahol a történet játszódhat.
2. A gyilkos
A film (egyik) legfontosabb eleme maga az ember, aki megöli a többieket. Sok rossz filmet fel lehet dobni jó gyilkossal [péntek 13. 6-7 rész] , de ennek pont az ellenkezője is megtörténhet [gyerekjáték].
Lássuk, mi kell egy jó gyilkos létrehozásához:
2/1 Öltözködés/maszk
Minden sorozatgyilkosnak kijár valami "jelmez", ez fedi identitásukat, viszont egyben utalhat személyükre is. Legtöbbször a slasher gyilkosok (a halottak közül) azt a ruhát viselik, melyet halálukkor is viseltek [Freddy Krüger, Harry Warden]. Az öltözet ikonikussá is válhat, a gyilkos fő ismertetőjelévé [Jason Voorhees és a hokimaszk, Ghostface és a Sikoly-maszk]. Egy "csendes gyilkos" esetében talán az egyik legfontosabb dolog [Michael Myerst megemlíthetjük itt].
2/2 Fegyver
Szintén fontos, hogy kedvenc gyilkosunk mivel henteli áldozatait. Egy slasherben nem tipikus, hogy a gyilkos minden áldozatát ugyanazon fegyverrel végezze ki, általában minden körülöttük levő tárygat kihasználnak [Jason ebben a bajnok]. Ki ne emlékezne Freddy késujjú kesztyűjére, Jason machetéjére vagy Bőrpofa láncfűrészére?
2/3 A háttértörténet
A következő fontos dolog, hogy a gyilkosunk hogy jutott el oda, ahol most van. Kedvelt sablon a "kiskorában molesztálták/megölték/bezárva tartották/fogyatékos volt" téma [Jason Voorhees, Billy a Fekete karácsonyból]. Több későbbi pszichopata már az életében is embereket ölt [Freddy, Henry Warden], többen a bosszú miatt térnek vissza halottaikból [nem teljesen halottasan, de a bosszú szempontjából ide jöhet Ghostface a Sikolyból]. A háttértörténet alapul szolgálhat a történet színhelyének is.
2/4 Személyiség
A sorozatgyilkosokat két fő csoportra lehet osztani: a "csendes" pszichopaták, és a teátrális típus.
2/4/1 A "csendes típus"
Eme gyilkosok, mint azt a nevük is sugallja, általában az egész filmen (néha több filmen) keresztül sem szólnak egy szót sem, néha esetleg a zihálásuk, vagy egy-egy nyögésük hallatik csupán, ezért kicsit a fogyatékos vagy az "élő halott" látszatát keltik. A harcmodoruk jellegzetes, az áldozat rövid úton történő eliminálására törekszenek, éppen ezért eleinte futni sem látjuk őket, csak a film vége felé. Tökéletes pszichopaták lévén láthatólag nem élvezik a helyzetüket, nem lelik örömüket a gyilkosságokban ill. üldözésekben, a düh az egyetlen érzelem ami felfedezhető rajtuk.
2/4/2 A ""teátrális típus"
Ennek a csoportnak kevesebb tagja van [Freddy ill. Ghostface ugrik be]. Náluk a gyilkosságokat egy kis lelki terror előzi meg, szívesen rémítik meg vagy tartják félelemben áldozataikat (ez állhat abból, hogy folyton figyelmeztetik őket jelenlétükről, figyelik őket, hosszas üldözésekbe bonyolódnak, etc...). A gyilkosságot, és az előkészületeit láthatólag nagyon élvezik, valamint (mivel ők már beszélnek is) gyakran saját maguk mesélnek el részleteket életükből, vagy akár a gyilkosság indítékait.
3. A sztori
A film történetében ugyebár az eredetiség fontos, de mivel a slasher horrorokban nem ez az elsődleges szempont, így lehet adni pár ötletet a cselekmény vázához:
3/1. Bosszú
Sok filmben használt klisé, a lényege, hogy egy ember meghal/börtönbe kerül, majd egyszer csak visszatér, hogy legyilkolja azt, aki oda juttatta. Ilyenkor egy emberre koncentrálódik a gyilkos figyelme, a többi áldozat csupán "útban van", ezért kell eltenni láb alól őket. [Sikoly]
3/2. Veszélyes környék
Egy csapat tinédzser kiruccan valahova. Naná, hogy az a hely: el van átkozva, kísértetjárta, esetleg valaki kínhalált halt ott, vagy "fura emberek élnek arrafelé". Ilyenkor persze megjelenik az illetékes "visszajött a halálból"-gyilkos, és elkezdi hentelni az ott levőket [Péntek 13. széria, Texasi láncfűrészes mészárlás].
4. Az áldozatok
Végső paragrafusom a tulajdonképpeni célpontokról szól. Ez inkább csak egy rövid lista, hogy milyen sztereotípiák léteznek itt:
1. A túlélő lány: általában a fő célpont, a történet végén mindenképpen életben marad. Nem beszél sokat, okos, csinos, mindig feltalálja magát, nem pánikol.
2. A jófiú: intelligens, nem flörtöl sokat, hallgatag, meghúzódó típus. Sokáig él, de aztán ő is elhullik.
3. A gimi királya: szétgyúrt, jellegzetes izomagy. Jóban van minden lánnyal, le is fekszik eggyel a filmben, utálja a jófiút. Kellemetlen halált hal.
4. A legnagyobb kurva: amolyan gimi királynője, hisztizik, később pánikol, jóban van a gimi királyával. Általában egyszerűen belefut e gyilkos karjaiba.
5. A jós: nem tartozik a meghalni induló fiatalok közé, megjósolja a veszélyeket, de mindig kiröhögik.
6. Tartalékhús: általában többen is vannak (fiúk/lányok vegyesen), egyetlen céljuk, hogy megöljék őket abban a bő 1,5 órában, amíg a film tart.
7. A rokon: ha szerepel a filmben, akkor ő a fő célpont. Általában húga vagy leszármazottja a gyilkosnak.
8. A gyökér: számítógépmegszállott, mindenki lenézi, ennek megfelelően hamar meg is hal.
Ennyi lenne mára, ennél többet nehezen tudnák írni a slasherökről egy huzamban. Végezetül egy-két kép illusztrációképpen:
0 komment:
Megjegyzés küldése